• Nieuws
  • 10 gouden tips voor iedere fietser

10 gouden tips voor iedere fietser

Het zijn voor ons allemaal rare en onwerkelijke weken. Fietsen kan gelukkig nog wel. Bewegen is juist nu erg belangrijk voor je immuunsysteem. En met de nodige beweging, sta je straks weer fit aan de start bij één van onze evenementen die we het gehele jaar organiseren. We hebben een aantal tips voor jou op een rijtje gezet!

Voordat je op de fiets stapt, lees een aantal nuttige tips van onze partners Bicyling en KNWU. In dit artikel van het AD lees je waarom bewegen op dit moment zo belangrijk is voor onze mentale en fysieke gesteldheid. 

Tip 1 – Ga de natuur in
Maak een rit alleen door de natuur. Stap extra vroeg je bed uit en geniet van de rust om je heen. Met een gezonde dosis frisse lucht en die heerlijke beweging kun je jouw hoofd leeg maken en de dag gefocust beginnen. Dat maakt het thuiswerken net iets prettiger. Of het geeft jou energie om hard te werken om iedereen gezond te krijgen. Je kunt natuurlijk ook je lunchpauze sportief invullen. Dan ben je na een uurtje fietsen weer opgeladen om de rest van de middag je werk af te maken.

Tip 2 – Beklim binnen de heuvels
Misschien zit jij in quarantaine of wil je het huis liever helemaal niet verlaten. Spring op een smart trainer, bijvoorbeeld een Tacx, en ga de virtuele strijd aan met andere fietsers in Zwift. Zo kun je al jouw vrienden toch nog uitdagen de komende weken. Of houd het bij een rustige duurrit en geniet van de heuvels van de Alpen of de drukke wegen van New York.

Tip 3 – Pak je fiets mee tijdens de lenteschoonmaak
Nu je de komende tijd aan huis gekluisterd bent, pak dan tijdens de lenteschoonmaak je fiets ook mee. Wil je het echt groots aanpakken, doe dan direct groots onderhoud aan je fiets. Dan draait hij straks weer als een zonnetje. Dit artikel uit Le Champion Magazine kan jou hierbij helpen.

Tip 4 – KOM in actie op Strava
Word lid van onze Le Champion Cycling Club op Stava. Dit maakt jouw fietsritten nog leuker. Leer nieuwe segmenten kennen op de routes van onze evenementen. Of ga de strijd aan met andere leden en ontdek leuke uitdagingen, met prijzen.

Tip 5 – Droom van nieuwe uitdagingen
We doen er op de achtergrond alles aan zodat jij straks weer kunt genieten van onze sportevenementen. Heb je al een nieuw doel in gedachten? Ga je voor vele hoogtemeters in de magische Ardennen tijdens de LBL Ardennen Classic? Zoef jij over de dijk tijdens de Ronde van de Westriese Omringdijk? Of maak je kennis met alle dammen van Noord-Holland tijdens de BinckBank Dam tot Dam FietsClassic? We hebben nog veel meer fraaie toertochten op de kalender staan. Bekijk ze hier.

Tip 6 – Pak je hardloopschoenen
Heb je jonge kinderen? Maak hun enthousiast om te fietsen en ren er zelf achteraan. Zo blijft het hele gezin in beweging en kunnen jullie er de rest van de dag weer tegenaan. En jij maakt als fietser ook eens kennis met andere spiergroepen (als je dat al niet deed).

Tip 7 – Rek en strek
Blijf deze periode lenig en soepel. Cycling-consultant en wielerdocent Michel Schoenmaker geeft in dit artikel van Le Champion Magazine een aantal oefeningen die je met en op je fiets kunt doen. Leuk voor de afwisseling en een goede training voor iedere fietser.

Tip 8 – Duik de keuken in
De wielrenners van Jumbo-Visma juichen ervan: Tiramicyclingslu. Voedingscoördinator van Team Jumbo-Visma, Karin Lambrechtse, deelt met ons een heerlijke zoete herstelmaaltijd. Dit recept zit boordevol eiwitten waarmee je jezelf beloont na een training. 

Tip 9 – Lees een fietsboek
Gun jezelf ook de rust en plof op de bank met een goed fietsboek. Bijvoorbeeld van Bert Wagendorp, Thijs Zonneveld of Thomas Dekker. We vonden hier een leuke selectie.

Tip 10 – Fiets de Tour de France aan tafel
Daag je gezin uit voor een strategisch wielerbordspel gerelateerd aan de Tour de France. Wie is de snelste? Wie rijdt er in geel? Of wie heeft de beste ploeg? Een spannend spel dat ook leuk is voor als je geen wielerfanaat bent. Dus iedereen is huis kan meedoen.